Anke Tiemens onderscheiden met zilveren tomaat

13 oktober 2010

Anke Tiemens onderscheiden met zilveren tomaat

Anke Tiemens, de ‘godmother’ van de SP in de Hof van Twente, is op de afdelingsvergadering van 13 oktober onderscheiden met een zilveren tomaat, de op één na hoogste interne onderscheiding die de SP kent.

Anke Tiemens stond in 1995, samen met Annie Woestenenk, aan de wieg van de afdeling Goor van de SP (die toen landelijk nog niet eens was doorgebroken). Centraal in hun acties stond de gigantische asbestvervuiling in de gemeente – een onderwerp waar destijds nogal laconiek mee werd omgegaan, en dat nog steeds actueel is. Zij was voorzitter van de partij en zat in de periode 1998-2000 in de gemeenteraad van Goor. Helaas verdween de SP weer uit de raad bij de gemeentelijk herindeling per 1 januari 2001. Anke Tiemens bleef echter actief: zij zat in het bestuur van de partij, was een trouwe bezorgster van de Tribune en deed mee aan acties zoals die tegen de komst van een bungalowpark op de Herikervlier en vóór het behoud van een huisartsenpost in Goor.
Inmiddels is Anke Tiemens 70 en vindt zij dat het genoeg is geweest. Op 13 oktober nam zij afscheid van het bestuur tijdens een afdelingsvergadering. Voorzitter Erik Hofmans sprak haar toe en spelde haar vervolgens een ‘zilveren tomaat’ op, de op één na hoogste interne onderscheiding die de SP kent.