Buurten langs het spoor in Goor

1 oktober 2010

Buurten langs het spoor in Goor

De afdeling Hof van Twente van de SP organiseert op woensdag 6 oktober de actie ‘Langs het spoor in Goor’. Leden van de SP gaan tussen 18.30 en 20.00 uur alle huizen in de Irisstraat en de Stationslaan langs met een korte enquête over de spoorwegplannen van minister Eurlings. Verontruste bewoners kunnen protest aantekenen tegen deze plannen via een handtekeningenlijst.

Minister Eurlings is al geruime tijd bezig met plannen voor hoogfrequent vrachtvervoer over de IJssellijn en de Twentelijn (Elst-Deventer, Deventer-Hengelo). Door de bewoners langs deze lijnen wordt hevig geprotesteerd tegen deze plannen. Deels met succes, want er ligt nu een nieuw plan: niet rechtdoor naar Deventer, maar bij Zutphen rechtsaf via Lochem, Goor en Delden.
Wat frequent vrachtvervoer over deze lijn betekent, weten veel inwoners van Goor maar al te goed. Maar als de plannen doorgaan, wordt het allemaal nog veel erger. Dan komt er een dubbel spoor en worden beide lijnen voorzien van bovenleiding. Goor kan dan op termijn zo’n 80 goederentreinen per etmaal verwachten, dat is dus ruim drie per uur. Die treinen worden bovendien langer (tot 1500 meter!) en gaan sneller rijden (tot 100 km/uur). Resultaat: nog meer herrie, nog meer trillingen, nog meer risico’s.
De afdeling Hof van Twente van de SP organiseert op woensdag 6 oktober de actie ‘Langs het spoor in Goor’. Leden van de SP gaan tussen 18.30 en 20.00 uur alle huizen in de Irisstraat en de Stationslaan langs met een korte enquête over de plannen van de minister. Verontruste bewoners krijgen een poster (‘Laat de goederentrein varen’) en kunnen protest aantekenen via een handtekeningenlijst.

Inlichtingen over deze actie: 0547 388838 of hofvantwente@sp.nl.