h

Eerste 50 handtekeningen overhandigd aan wethouder Eshuis

12 oktober 2010

Eerste 50 handtekeningen overhandigd aan wethouder Eshuis

Tijdens de raadsbrede vergadering van de commissies Algemeen en Fysiek overhandigde Erik Hofmans de eerste 50 handtekeningen tegen de mogelijke komst van hoogfrequent goederenvervoer door de Hof van Twente aan wethouder Eshuis. Hij deed dat met de volgende woorden.

De spoorwegplannen van het kabinet – het oplossen van de capaciteitsproblemen in het personenvervoer in het westen door het dumpen van het vrachtvervoer per spoor in Oost-Nederland – hebben voor veel onrust gezorgd in onze provincie en ook in Gelderland. Ook in de Hof van Twente? Het zou mij niet verbazen als veel inwoners van onze gemeente deze plannen aanvankelijk beschouwden als een ‘ver-van-mijn-bed’-show: wij zouden immers nergens last van hebben. Maar, zoals u weet, door het succesvolle verzet tegen de boog van Colmsgate kwam de Twentekanaallijn (Zutphen-Lochem-Goor-Delden-Hengelo-Oldenzaal) alsnog in beeld. Niet vreemd overigens: een blik op de kaart leert dat die route veel meer voor de hand ligt dan die rare omweg via Deventer. Je moet alleen wel dubbel spoor aanleggen en zorgen voor bovenleiding. Maar dat kan ProRail heel goed. En, o ja… er wonen natuurlijk ook nog wat mensen langs het spoor. Maar daar verzinnen ze ook vast nog wel wat op. Wat dacht u bijvoorbeeld van ‘fluistertreinen’? Of van ‘trillingsvrije wagons’?

Op dit moment is volstrekt onduidelijk wat er gaat gebeuren. Minister Eurlings is praktisch weg en wat de nieuwe minister gaat doen, weet ze zelf waarschijnlijk nog niet. Maar het zal vast heel erg doortastend zijn. En een opgewaardeerde Twentekanaallijn lijkt dan een zeer reële optie.
De SP heeft niet willen wachten op een definitief besluit: wij willen nu al duidelijk maken dat we hoe dan ook tegen goederenvervoer per spoor door of vlak langs woonkernen in de Hof van Twente zijn. De SP heeft bovendien een alternatief: Laat de goederentrein varen. Er is immers water genoeg, zowel binnen als buiten Nederland. Daarom zijn wij afgelopen woensdag begonnen met een handtekeningenactie in de Spoorlaan en de Irisstraat in Goor, met het volgende verzoek: ‘De volgende inwoners van Goor, allen wonend langs of in de buurt van de spoorlijn Zutphen-Oldenzaal, vragen het college van B&W van de gemeente Hof van Twente met klem om al het mogelijke − en liefst ook onmogelijke − te doen om te voorkomen dat de lijn Zutphen-Oldenzaal geschikt gemaakt wordt voor hoog-frequent goederenvervoer. Daarnaast verklaren zij zich uitdrukkelijk solidair met de bewoners langs de IJssellijn en de Twentelijn, en steunen zij hen in hun strijd.’
Die eerste actie heeft iets meer dan 50 handtekeningen opgeleverd. Dat is niet zoveel – het werd donker en er waren veel mensen niet thuis −, maar het is een begin. En om dat begin te markeren zou ik graag deze eerste 50 handtekeningen willen overhandigen aan het college. Daarbij zou ik een van de mensen die wij bezocht hebben, willen aanhalen. Hij zei: ‘Goed dat de SP zich er ook mee gaat bemoeien. Er valt mij een steen van hart.’ Om die 50 hand-tekeningen wat meer gewicht te geven, doe ik die steen er meteen bij. En om het af te maken krijgt u ook nog een exemplaar van onze poster ‘Laat de goederentrein varen’. Misschien iets om op te hangen tegen het raam in uw werkkamer.

U bent hier