Lijsttrekker Herman Kalter: 'Een sterke SP-fractie is juist nu belangrijk'

16 maart 2014

Lijsttrekker Herman Kalter: 'Een sterke SP-fractie is juist nu belangrijk'

’De effecten van de economische crisis mogen zeer zeker niet verhaald worden op de mensen die het toch al moeilijk hebben’, antwoordt Deldenaar Herman Kalter op de vraag wat hem drijft om de SP-lijst aan te voeren bij de gemeenteraadsverkiezingen in Hof van Twente. Wie is Herman Kalter, en hoe kijkt hij naar de komende jaren?

Ik ben 59, gehuwd, vader van een zoon en werkzaam als controller en docent financieel-administratieve vakken. Ik ben een aantal jaren voorzitter geweest van de SP-afdeling Hof van Twente, daarna bestuurslid en penningmeester. Ik heb nu besloten wat meer tijd te nemen voor de politiek en kon me daardoor beschikbaar stellen als lijsttrekker bij de raadsverkiezingen.’

› Wat verwacht je van de komende raadsperiode?

‘Het wordt voor gemeenten een zware tijd: ze moeten nieuwe taken gaan uitvoeren, hebben te maken met de enorme bezuinigingen die het kabinet van VVD en PvdA
doorvoert, en zien dat steeds meer inwoners kampen met financiële problemen.
Het wordt moeilijk, en juist daarom is het belangrijk dat er een sterke SP-fractie is in de gemeenteraad van Hof van Twente.’

› Leg eens uit…

‘De gemeente wordt verantwoordelijk voor belangrijke zorgtaken: bijvoorbeeld jeugdzorg, dagbesteding en begeleiding, en toeleiding naar werk van mensen met een arbeidshandicap. Dat legt een grote druk op de gemeente, vooral omdat het kabinet wel de taken afschuift, maar niet het geld erbij levert om ze goed uit te kunnen voeren. Dat zal tot felle discussies in de gemeenteraad leiden en daarin is de SP onmisbaar. Als
geen ander hebben wij de contacten met de mensen die van de voorzieningen afhankelijk zijn en meer dan andere partijen zullen wij erop aandringen dat goede zorg en de menselijke maat centraal komen te staan.
Daar zullen we ons samen met de mensen hard voor maken. 100% sociaal is ons motto. De mens moet altijd en overal centraal staan.’

› Mensen moeten zich meer om elkaar bekommeren, zegt de regering. Dat moet de SP toch als muziek in oren klinken?

‘Het is heel mooi als mensen elkaar helpen en ondersteunen. Maar daar gaat het de regering niet om. Die is bezig met een enorme bezuinigingsoperatie en verzint mooie woorden als participatiesamenleving om de absurde kortingen te verkopen. Er gebeurt al verschrikkelijk veel aan vrijwilligerswerk en mantelzorg. En die moeten vooral vrijwillig blijven. Het is prima als de overheid vrijwilligerswerk en mantelzorg ondersteunt, maar ze mag het nooit afdwingen door allerlei voorzieningen te schrappen. De gemeente is verantwoordelijk voor die voorzieningen: het kan niet zo zijn dat de leefbaarheid in dorpen en wijken en de zorg voor ouderen gaat afhangen van de inzet van vrijwilligers.’

› Ander punt: het goederenvervoer over het spoor. Dat is een hot item in de gemeente. Hoe kijkt de SP daar tegen aan?

‘De leefbaarheid van onze mooie gemeente staat op het spel. Er zijn plannen dat er veel meer goederentreinen gaan rijden, waardoor trillings- en geluidsoverlast ontstaat en de veiligheid in het geding komt doordat ook de hoeveelheden gevaarlijke stoffen toenemen binnen de gemeente. Dan vraag ik me af: Hoezo
het mag volgens de wet? Moeten er eerst ongelukken gebeuren voordat er geluisterd wordt? Er worden verkeerde prioriteiten gesteld. Leefbaarheid en veiligheid zouden bovenaan moeten staan, want het gaat om mensen. Mensen die prettig willen leven, mensen die zich veilig willen voelen. Dat begrijpen we als SP, en daar maken wij ons hard voor.’

› Wat zijn verder nog punten die de bijzon-
dere aandacht van de SP hebben?

‘Ons verkiezingsprogramma heeft als titel De mens centraal. We richten ons op een aantal hoofdpunten: zaken bepalen of mensen uitgesloten worden of volwaardig deel kunnen nemen aan de samenleving, en zaken die bepalen of je ergens prettig, gezond en veilig kunt wonen. Wij blijven ons met alle kracht inzetten voor een sameleving waarin iedereen meetelt en voor een gemeente Hof van Twente waar het heel fijn wonen is.’