LANDELIJKE DEMONSTRATIE TEGEN SCHULDENSTELSEL OP 14 NOVEMBER OP HET MALIEVELD

2 november 2014

LANDELIJKE DEMONSTRATIE TEGEN SCHULDENSTELSEL OP 14 NOVEMBER OP HET MALIEVELD

Maandag 22 september maakte de regering het plan bekend om de basisbeurs in de studiefinanciering af te schaffen. Voortaan moeten studenten hun hele studie lenen vinden D66, GroenLinks, VVD en PvdA. Jongeren zijn het niet eens met die plannen en gaan daarom 14 november demonstreren voor toegankelijk onderwijs. “Bussemakers schuldenstelsel zadelt studenten met ongeveer €30.000 studieschuld op. Zo wordt studeren iets voor jongeren met rijke ouders. Demonstreer 14 november mee tegen het schuldenstelsel”, aldus ROOD-voorzitter Merel Stoop.

Verschillende onderzoeken hebben al laten zien dat tienduizenden jongeren afzien van een studie als het schuldenstelsel wordt ingevoerd. De toegankelijkheid van een studie wordt dus flink aangetast. Stoop: “Het schuldenstelsel is een kille bezuiniging verpakt als een investering. Daar moeten we niet in trappen. Studeren is een investering in de hele samenleving en moet dus voor iedereen toegankelijk zijn. Daar hebben we een basisbeurs voor nodig.”

Samen met 14 andere organisaties organiseert ROOD de demonstratie onder naam de Stop Het Leenstelsel. Door met veel jongeren sterk te staan, kan de basisbeurs in de studiefinanciering behouden blijven. “Een paar jaar geleden lukte het studenten om de langstudeerboete de prullenbak in te krijgen na een grote demonstratie. Nu gaat het scholieren en studenten lukken om het schuldenstelsel van tafel te krijgen”, aldus Stoop.

Doe mee en meld je aan op Facebook.

De demonstratie wordt georganiseerd door LSVb, ISO, LKvV, LAKS, JOB, NJR, AOb, FNV Jong, CNV jongeren, VCP Young Professionals, ROOD, CDJA, PerspectieF en PINK!.