SP stelt asbest aan orde in begrotingsonderhandelingen Tweede Kamer

2 november 2014

SP stelt asbest aan orde in begrotingsonderhandelingen Tweede Kamer

Tijdens de begrotingsonderhandelingen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft SP Tweede Kamerlid Eric Smaling de asbestsaneringsopgave over een aantal woonwijken in de Hof van Twente aan de kaak gesteld.

Voor het oplossen van de asbestopgave in verschillende wijken is een budget van € 38 mln. ambtelijk gereserveerd, maar niet bestuurlijk afgeregeld. Eric Smaling heeft staatssecretaris Wilma Mansveld gevraagd om te bevestigen dat dit budget daadwerkelijk aan de goede zaken zal worden besteed. De staatssecretaris heeft hierop geantwoord dat ze dat informeel richting Overijssel al heeft aangegeven en dat ze bereid is om in de periode 2016 – 2020 € 38 mln. (€ 7,6 mln./jaar) vrij te maken voor Overijssel. Over de uitwerking zullen met de provincie nog afspraken worden gemaakt. Dit betekent dat Overijssel aan de slag kan om in die periode van 5  jaar dit geld in te zetten t.b.v. de meest risicovolle gebieden.

De SP zal er landelijk en lokaal op toe zien dat het budget op de juiste manier wordt besteed.