Goederentrein spoort niet!

2 november 2013

Goederentrein spoort niet!

Vrijdagavond 1 november was er een grote opkomst van honderden actievoerders in Zutphen bij de protestmanifestatie tegen de uitbreiding van goederentreinen in Oost-Nederland.

Het zag duidelijk rood van de SP hesjes, spandoeken en borden met de tekst “de goederen trein spoort niet, wij zijn voortvarend” als toespeling naar alternatief vervoer over water zoals kustvaart en efficiënter gebruik van bijvoorbeeld het Twentekanaal. Ook waren  in grote getale verontruste inwoners van de aanliggende gemeenten aan het spoor aanwezig. Er is duidelijk grote zorg en ongerustheid en actiebereidheid bij veel bewoners.

De protestactie begon met een  aantal sprekers van actiegroepen als RONA, Milieudefensie en plaatselijke politiek. SP 2e Kamerlid Eric Smaling had een sterk verhaal met visie en alternatieven. Zijn duidelijke analyse is dat vooral de havenbaronnen baat hebben bij een snelle doorvoer naar Duitsland ten koste van de leefbaarheid in het oosten van ons land. Hij stelt bemoedigend: ”Blijf protesteren, maak je positie sterk, protest helpt echt”. Tussendoor werd  ook het publiek door de presentator uitgenodigd om zijn mening te geven en ongerustheid te uiten over de slechte plannen.

Daarna  werd er gestart met de demonstratieve optocht over de IJsselbrug en was nog eens goed te zien hoe veel actievoerders er waren. Binnenkort praat de Tweede Kamer over de plannen, staatssecretaris Mansveld  wil in december een besluit nemen over de goederentreinen tussen Nederland en Duitsland.

De SP in de Hof van Twente zal zich met hand en tand blijven verzetten tegen de komst van de goederentreinen over bestaand spoor in Oost-Nederland. Wij roepen iedereen op dit protest te steunen!

RTV Oost maakte een verslag van de protestmanifestatie => VIDEO 1

Ook de heer Kieft uit Borne maakte een uitgebreide videoreportage => VIDEO 2